Tietosuoja

Tietosuojatehtävässä osallistuin keskusteluihin, joissa käsiteltiin kuvien jakamista sosiaalisessa mediassa sekä nimikylttiä asiakaspalvelijalla. Molemmat aiheet ovat itselleni hyvin ajankohtaisia jokapäiväisessä työelämässäni. Nimikyltin käyttöä meillä edellyttää jo yrityksen ketjusäännötkin, mutta mielestäni se on äärimmäisen tärkeää muutenkin, tuohan se tavallaan asiakaspalvelijan persoonan lähemmäksi asiakasta. Yllätyksekseni nimikyltti-keskustelussa monet olivat sitä mieltä, että nimikyltti loukkaa heidän yksityisyyttään eikä asiakkaan ole tarve tietää asiakaspalvelijan nimeä varsinkaan, jos kyse on esim. negatiivisesta palautteesta. Olen täysin eri mieltä. Ymmärrän toki, että jos asiakaspalvelijan koko nimi näkyy kyltissä ja asiakkaat etsivät sen perusteella ko. henkilön esimerkiksi somesta, niin se loukkaa yksityisyyttä, mutta siitä huolimatta mielestäni nimikyltin pitäminen työpaidassa kuuluu "unívormuun" ja nimenomaan helpottaa palautteen (niin positiivisen kuin negatiivisenkin) perille menemistä varmasti oikealle ihmiselle. Meitä ihmisiä on kuitenkin joka lähtöön, joten on tärkeää osata vetää raja siihen, kuinka paljon työntekijöistä henkilötietoja jaetaan. Enintään etunimi ja kuva ovat mielestäni ihan riittävät.

Toisessa keskustelussa taas juteltiin siitä, mitä kuvia työntekijät voivat jakaa somessa. Olen samaa mieltä kuin monet muut keskustelijat, että on itsestään selvää, ettei asiakkaista oteta kuvia tai niitä julkaista ilman lupaa, se loukkaa heidän yksityisyyttään. Henkilökuntaa taas on mielestäni ihan fiksua hyödyntää somejulkaisuissa. Käytämme omalla työpaikallamme meitä työntekijöitä usein somemalleina; sillä tavalla olemme asiakkaille helpommin lähestyttäviä. Olen myös sitä mieltä, että jos työntekijät jakavat kuvia töistään ostamansa vaatteet päällä, on se hyvää ilmaista mainosta yritykselle ja brändille. Riippuen tietty siitä mitä muuta kuvassa tapahtuu!