Oppimistehtävä # 1c

Olenkin jo aikaisemmissa blogi-tekstissäni kirjoittanut siitä, kuinka omalla alallani voisi hyödyntää sosiaalista mediaa. Olen miettinyt asiaa paljon omasta näkökulmastani, kuinka minä itse voisin somea hyödyntää, sillä minä yhdessä kauppiaamme kanssa vastaan kauppamme sosiaalisen median sisällöntuotannosta. Tässä tekstissä kerron yhteenvedon siitä, kuinka voisimme kehittää Instagramin käyttöä ja ehkä jopa rohkeana edelläkävijänä ottaa TikTokin yhdeksi markkinointi-kanavaksi.

Miksi yritykset käyttävät sosiaalista mediaa?

Sosiaalinen media tavoittaa nykypäivänä suurimman osan kuluttajista ja on tullut merkittäväksi markkinointikanavaksi perinteisten lehti-, tv-, ja radiomainosten rinnalle. Sosiaalisen median kautta yritys voi kohdentaa markkinointiaan haluamalleen kohderyhmälle, mutta myös tuoda itseään ja "persoonaansa" paremmin esille erilaisilla julkaisuilla. Sosiaalisen median käyttäjät sekä vaikuttajat kehuvat, arvostelevat, mainostavat ja suosittelevat yrityksiä, joiden palveluihin ovat tyytyväisiä tai joiden kanssa ovat tehneet markkinointisopimuksia. Toisaalta taas huonoa asiakaspalvelua saanut asiakas tai some-vaikuttaja voi helposti laitettaa negatiivisen viidakkorummun soimaan sosiaalisessa mediassa ja ellei yritys ole valppaana ja rehellisesti keskustelussa mukana, saattaa yksikin julkaisu tehdä merkittävää haittaa yrityksen imagolle ja jopa liikevaihdolle. Yrityksen toiminnan läpinäkyvyys korostuu sosiaalisen median aikakaudella ja kaiken sen toiminnan tuleekin olla tarkastelun kestävää, muuten yritys jää helposti kiinni jopa maailmanlaajuisesti toimintansa epäkohdista.

Instagramin ja TikTokin käyttö työpaikkani some-kanavilla

Koska TikTokissa ei ole vielä mahdollista luoda omaa mainostiliä yritykselle, siellä mainostaakseemme kauppamme täytyisi ostaa mainostilaa TikTokin mainostiimiltä tai luoda oma profiilikanava, jossa mainostaisimme tuotteitamme ja palveluitamme. Voisimme myös hankkia sosiaalisen median vaikuttajia kaupalliseen yhteistyöhön kanssamme. Vaikuttajamarkkinointi on äärimmäisen tehokas keino tavoittaa kuluttajia TikTokin kaltaisessa sosiaalisen median ympäristössä, sillä jopa kolmasosa kuluttajista luottaa enemmän sosiaalisen median vaikuttajan mielipiteisiin kuin itse brändiin. TikTokissa voisimme hyödyntää Pro-käyttäjätiliä, jolloin voimme seurata markkinoinnin tuloksia ja analysoida julkaisujen toimivuutta.

Voisimme myös hyödyntää nykyistäkin enemmän mm. Instagramin boomerangia (nopeasti toistuva videonpätkä) sekä hyperlapsea (aikaviivevideo) erilaisia julkaisuja ja tarinoita tehdessämme. Monipuolista sisältöä voisi olla tuotemarkkinoinnin ja lehtimainosten lisäksi erilaisiin urheiluhaasteisiin osallistuminen, hauskat tempaukset kaupallamme ja vaikkapa erilaisten liikunnallisten vinkkien jakaminen. Suoraa osta tuote -toimintoa emme voi Instagram-julkaisuihimme lisätä (tai ainakaan emme hyötyisi siitä), sillä kaupallamme ei ole omaa verkkokauppaa vaan seuraaja ohjautuisi ketjumme yhteiseen verkkokauppaan.

TikTok-tilin luomista kaupallemme tulee vakavasti harkita. Lisäksi meidän olisi hyvä hankkia yhteistyökumppaneiksi sosiaalisen median vaikuttajia, jotka voisivat tuoda meille näkyvyyttä TikTokissa vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Samoin kuin Instagramissa, myös TikTokissa voisimme julkaista monipuolisesti erilaisia haaste- ja liikunta/varustevinkkivideoita sekä esitellä uutuustuotteista hyödyntäen TikTokin mainioita efektejä ja filttereitä.