Oppimistehtävä #1a tehtävänä oli kertoa yhdestä itselle tutusta ja yhdestä tuntemattomasta sosiaalisen median sovelluksesta. Itselleni selkeästi tutuimmat sosiaalisen median ympäristöt ovat Instagram ja Facebook. Niitä päivittelen niin henkilökohtaisen profiilini kuin työpaikkani yritystilinkin kautta. Yrityksen sosiaalisessa mediassa emme tosin ole vielä hyödyntäneet markkinointi-työkalua, mutta se on suunnitelmissa piakkoin. Tässä tehtävässä kerron ensin tutummasta Instagramista sekä uutena tuttavuutena suosiotaan hurjasti kasvattaneesta TikTokista urheilukaupan alan näkökulmasta.

 

Se hieman tutumpi: Instagram 

royalty free instagram photos free download | Piqsels

Instagramista etsitään niin informaatioita kuin inspiraatioitakin. 60% Instagramin käyttäjistä kertoo löytäneensä uusia tuotteita sieltä, tämän vuoksi Instagram onkin mainio työväline yritykselle markkinoida tuotteitaan. Joka päivä yli 200 miljoonaa kävijää vierailee vähintään yhden yrityksen profiilissä ja jopa 1/3 suosituimmista tarinoista on yritysten tuottamia. 

Yrityksen on helppoa ja nopeaa tehdä itselleen Instagram-tili ja se antaakin paljon hyödyllistä informaatiota yrityksen profiilin seuraajista ja heidän reaktioistaan yrityksen julkaisuihin. Yritystilin avulla saa myös reaaliaikaista dataa tarinoiden ja markkinoitujen julkaisujen suosiosta päivittäin ja tietoa seuraajista sekä heidän käyttäytymisestään. Lisäksi se antaa mahdollisuuden muokata ajantasaisesti yrityksen profiiliin tärkeitä tietoja, kuten aukioloaikoja, sijaintia, puhelinnumeroa jne. Yritysten on mahdollista markkinoida julkaisujaan, jolloin niiden näkyvyys kasvaa merkittävästi. Markkinoinnin avulla julkaisu voidaan myös kohdentaa tietylle kohderyhmälle, jolloin se tavoittaa potentiaaliset asiakkaat paremmin.

Yrityksen tehdessä julkaisua tulee sen kiinnittää huomiota laadukkaisiin ja huolellisesti aseteltuihin kuviin, tarkasti mietittyyn sisältöön sekä siihen, mitä kohderyhmää julkaisulla pyritään tavoittelemaan. Yritystenkin kannattaa suosia erilaisia kuvanmuokkaustyökaluja sekä monipuolisesti erilaisia julkaisutyyppejä. Erottuakseen joukosta ensisijaisen tärkeää yritykselle on kuitenkin muistaa sisällyttää julkaisuihinsa yrityksen brändiin kuuluvat värit tai logo sekä/tai markkinoimiaan tuotteita. Julkaisuihin on myös mahdollista lisätä toiminto, jota klikkaamalla seuraaja pääsee suoraan yrityksen verkkokaupan sivuille ostamaan julkaisussa markkinoitavia tuotteita. (Instagram Business).

 

Uusi tuttavuus TikTok

App Store에서 제공하는 TikTok 틱톡

Tietääkseni mistä puhun, latasin pitkään välttelemäni Tiktokin puhelimeeni. Ensimmäisenä piti valita käyttäjänimi sekä omat kiinnostuksen kohteet ja siinäpä se tilin luominen suunnilleen oli. Nyt Tiktokin etusivu esittelee minulle loputtomalla syötöllä minua "kiinnostavia" lyhytvideoita; tanssia, hassuttelua, haasteita, trendaavia liikesarjoja, jotka tehdään jaloilla tai käsille jne. Ja okei myönnettäköön, onhan ne ihan hauskoja ja koukuttavia. Omia henkilökohtaisia videoita en kuitenkaan aio tehdä. Luulisin...En ainakaan vielä. 

TokTok on erityisesti nuorten keskuudessa hurjaan suosioon nopeasti noussut lyhytvideosovellus. TikTok lanseerattiin Kiinassa 2016. TikTokin suosio räjähti, kun ByteDance-yhtiö osti Mysica.ly ja kaksi sovellusta yhdistyivät. TiktTok on noussut nopeasti ladatuimmaksi ilmaiseksi sovellukseksi ohi Facebookin ja Youtuben. TikTokin ideana on, että sen käyttäjät julkaisevat palveluun lyhyitä 15-60 sekunnin videoita, joissa tanssitaan, pelataan, huulisynkataan, suoritetaan erilaisia haasteita tms. Videoihin lisätään musiikkia erilaisia efektejä sekä filttereitä. Käyttäjät voivat tykätä ja kommentoida toistensa videoita. Vaikka TokTokin ikäraja on 13 vuotta, käyttäjistä löytyy paljon sitä nuorempiakin ihmisiä. TikTokin yksityisyydensuojaa onkin kritisoitu, sillä kaikki tilit ovat automaattisesti julkisia ja näin ollen kuka tahansa voi nähdä käyttäjän tiedot ja lähettää tälle viestejä. Käyttäjä voi kuitenkin asetuksista muuttaa oman tilinsä yksityiseksi ja blokata haluamiansa käyttäjiä, jolloin he eivät voi nähdä videoita tai lähettää yksityisviestejä blokkaajalle. (Mtv-uutiset 2019). Lisäksi TikTokissa leviää välillä vaarallisia ja suorastaan tyhmiäkin haasteita, johon nuoret ottavat helposti osaa saadakseen seuraajia ja tykkäyksiä videoilleen. 

 

Markkinointi TikTokissa

TikTokin mainostiimin kautta on mahdollista ostaa mainostilaa, mutta yrityksen omaa mainostiliä (kuten Facebookissa/Instagramissa) ei ole vielä mahdollista luoda. Siitä huolimatta yritysten kannattaa olla juuri nyt hereillä ja ottaa haltuun uusia, nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa suosittuja sosiaalisen median ympäristöjä. Tässä kolme tapaa, joilla yritys voi suorittaa digimarkkinointia TikTokissa:

  1. Yritys luo oman profiilin, jossa mainostaa omia tuotteitaan ja palveluitaan.
  2. Kaupallinen yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Tämä on erittäin tehokas keino lisätä näkyvyyttä monille eri kohderyhmille. Joka kolmas kuluttaja luottaa enemmän sosiaalisen median vaikuttajan mielipiteeseen, kuin brändin omaan markkinointiin. 
  3. Maksettu mainonta mainostilaa ostamalla. TikTokin mahdollisuudet maksetun mainonnan alustana ovat valtaisat, mutta vaatii toistaiseksi vielä kehitystyötä. (Digimarkkinointi 2020).

Halutessaan mitata ja analysoida markkinoinnin tuloksia, käyttäjä voi vaihtaa tilinsä TikTok Pro-käyttäjätiliin. Pro-tili antaa kohdennettua tietoa seuraajista sekä mahdollisuuden tutkia ja analysoida tilin dataa mm. siitä, miten julkaisut ovat toimineet. Mielenkiinnosta vaihdoin oman (ainakin toistaiseksi) tyhjän tilini Pro-käyttäjätiliin ja kieltämättä heräsi pieni kiinnostus alkaa tehdä TikTok-julkaisuja markkinointimielessä kaupallemme. Vaihtamalla käyttäjätilin Pro-tiliksi, antaa samalla luvan tilin olevan julkinen ja kaikkien nähtävillä.

Screenshot_20200512-132855_TikTok%5B1529

 

 

Instagramin ja TikTokin käyttö työpaikkani some-kanavilla

Työpaikallani urheilukaupassa voisimme hyödyntää mm. nykyistäkin enemmän Instagramin boomerangia (nopeasti toistuva videonpätkä) sekä esimerkiksi hyperlapsea (aikaviivevideo) erilaisia julkaisuja ja tarinoita tehdessämme. Monipuolista sisältöä voisi olla tuotemarkkinoinnin ja lehtimainosten lisäksi erilaisiin urheiluhaasteisiin osallistuminen, hauskat tempaukset kaupallamme ja vaikkapa erilaisten liikunnallisten vinkkien jakaminen. Suoraa osta tuote -toimintoa emme voi Instagram-julkaisuihimme lisätä (tai ainakaan emme hyötyisi siitä), sillä kaupallamme ei ole omaa verkkokauppaa vaan seuraaja ohjautuisi ketjumme yhteiseen verkkokauppaan.

Tällä hetkellä kaupamme Instagram (ja Facebook-sivut) ovat ihan siistit ja julkaisut ovat huolellisesti miettittyjä, vaikkakin ihan kännykällä simppelisti toteutettuja. Jatkossa tulen itse kiinnittämään enemmän huomioita julkaisujen monipuolisuuteen sekä käyttämään apuna erilaisia sovelluksia, joilla kuvia ja julkaisuja voi muokata myös tietokoneen avulla (esim. Canvalla).

TikTok-tilin luomista kaupallemme tulee vakavasti harkita. Lisäksi meidän olisi hyvä hankkia yhteistyökumppaneiksi sosiaalisen median vaikuttajia, jotka voisivat tuoda meille näkyvyyttä TikTokissa vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Samoin kuin Instagramissa, myös TikTokissa voisimme julkaista monipuolisesti erilaisia haaste- ja liikunta/varustevinkkivideoita sekä esitellä uutuustuotteista hyödyntäen TikTokin mainioita efektejä ja filttereitä.

Ei muuta kuin mietintämyssy päähän ja somettamaan :) 

Pilvi

 

 

Lähteet:

Digimarkkinointi. TikTok-markkinointi yritykselle. 2020. Verkkosivusto. Saatavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/tiktok-markkinointi-yritykselle [viitattu 12.5.2020].

Instagram Business - Erotu eduksesi Instagramin avulla. 2020. Verkkosivusto. Saatavissa: https://business.instagram.com/getting-started?locale=fi_FI [viitattu 12.5.2020].

Mtv-uutiset. Mikä ihmeen TiktTok? 2019. Artikkeli. Saatavissa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-ihmeen-tiktok-tama-yhdesta-maailman-ladatuimmasta-sovelluksesta-pitaisi-tietaa/7241520#gs.5t615l [viitattu 12.5.2020].