Oppimistehtävä #1 b.

Valitsemani sosiaalisen median ympäristöt ovat Facebook ja Instagram. Vertailen kolmea yritystä itselleni tutuimmalta alalta eli erikoiskaupan, tarkemmin sanottuna urheilukaupan alalta. Saadakseni monipuolisen otannan yritysten some-käyttäytymisen eroihin, otan kaikki yritykset eri ketjuista. Valitsemani yritykset ovat Intersport Suomi, XXL ja Budget Sport. Vaikka myös Budget Sportin konseptista Suomessa vastaa Keskon tytäryhtiö Intersport Finland Oy, on heidän konseptinsa täysin erilainen Intersportin kanssa ja tästä syystä koenkin mielenkiintoiseksi verrata kahta saman konsernin ketjua. 

Kuvan kuvausta ei ole saatavilla.

Intersportin logo

Yritykset somessa

Intersport Suomella on Instagramissa seuraajia 96 800, XXL:llä 20 700 ja Budget Sportilla vajaa 1000. Budget Sportin brändi on kaikista helpoiten tunnistettavissa heidän sosiaalisen median kanaviltaan, sillä he käyttävät lähes jokaisessa julkaisussa brändille tyypillistä punaista väriä sekä yrityksen logoa. Intersport Suomen julkaisussa ei juuri logoa näy, mutta heidän Instagram- sekä Facebook-tilinsä mukailee brändille tutta sinipunaista värimaailmaa. Samoin XXL:lle tuttu vihreämusta värimaailma on nähtävissä heidän somessaan. Budget Sport suosii some-markkinoinnissaan suorempaa mainostusta esimerkiksi kampanjoista, kun taas Intersport ja XXL myyvät itseään fiiliskuvilla. Budget Sportin konseptiin kuuluu olla markkinoiden halvin urheilukauppa, ja sen huomaa myös heidän some-strategiastaan. 

Kuvan mahdollinen sisältö: tekstissä sanotaan budget sportBudget Sportin logo

Myös XXL mainostaa itseään huomattavan edullisena urheilu- ja eräkauppana kustannustehokkaan liiketoimintastrategiansa ansiosta, mutta heidän some-strategiansa ei selkeästi ole luoda mielikuvaa "halpiskaupasta". Intersport-ketjulle taas on aina kuulunut merkittävimpänä asiakaslupauksena alan paras asiakaspalvelu sekä laadukkaat tuotteet. XXL ja Intersport Suomi keskittyvät Budget Sportia enemmän fiiliskuviin ja tarinnallisempiin sisältöihin, joskin valtaosassa molempien yritysten julkaisuja on mahdollisuus siirtyä suoraan ostamaan ko. kuvan tuotteita verkkokauppaan. XXL:n ja Budget Sportin Facebook-sivuilta pomppaa chat-ikkuna auki toistuvasti ja koen sen jopa häiritseväksi sulkea useampaan kertaan. Sekä Intersport Suomi että XXL ovat tallentaneet Instagramin kohokohtiin mm. kotitreeni-ohjeita, treenivinkkejä, lahjaideoita yms. Budget Sportilla ei ole lainkaan tallennettuja kohokohtia. 

Kuvan mahdollinen sisältö: tekstissä sanotaan XXL ALL SPORTS UNITED

XXL:n logo